گنجینه آثار حوزوی

منظومه معرفتی، ارزشی، احکامی

گنجینه آثار حوزوی

منظومه معرفتی، ارزشی، احکامی

گنجینه آثار حوزوی
سایتی منحصر به فرد در زمینه علوم و معارف اسلامی
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۲ ب.ظ

زندگینامه سردار شهید محمد مرندی دولت آباد

 

سردار شهید والا مقام محمد مرندی

 

این شهید والا مقام در تاریخ 6 آذر 1341 در روستای دولت آباد در حوالی شهرستان مرند واقع در آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود. او در آغوش خانواده ای مذهبی و زحمت کش و ساده و در دامن پاک طبیعت و در کنار مردمان ساده و بی آلایش روستایش رشد یافت. مقطع ابتدایی را در مدرسه حاج شیخ روستا و مقطع راهنمایی را در مدرسه شهر مرند گذراند. دوران جوانی اش که دورانی هیجانی هر فرد است، مصادف بود با اغاز پیروزی انقلاب اسلامی که این شهید بزرگوار با دوستان هم سن و سال خودش در راهپیمایی ها حضور پیدا میکرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی در جبهه ها نیز حضوری فعال و پررنگی داشت. در اوایل جنگ بصورت داوطلبانه و به عنوان بسیجی به جبهه های حق علیه باطل اعزام شد و سپس  در سال 60 به عضویت سپاه پاسداران درآمد. شهید مرندی در سال ۶۰، سرپرستی هیئت عزاداری سپاه پیرانشهر را به عهده داشت و حدود ۳۰۰ نفر از بسیجیان و پاسداران و حتی شیعیانی را که در پیرانشهر ساکن بودند، تشویق به عزاداری در سطح شهر می نمود و خودش میاندار هیئت بود و واقعاً در منطقه فردی موثر و شناخته شده بود و اینک شعبه ای از یکی از بانکهای شهرستان پیرانشهر به نام این شهید مزین شده است (بانک انصار شعبه شهید مرندی کد 1213).

 

شهید مرندی تا لحظه شهادتش با جان و دل مبارزه می کرد و در جنگ دفاع مقدس و  در عملیات های متعددی از قبیل: خیبر، فتح المبین، آزاد سازی سوسنگرد و ... شرکت داشت. ناگفته نماند که ایشان پس از شهادت شهید مهدی باکری، فرماندهی لشگر 31 عاشورای تبریز را نیز در کارنامه خود دارد. وی حتی بعد از پایان دوره هشت ساله دفاع مقدس، تا سال ۷۱ در مناطق آذربایجان غربی و کردستان با منافقین و حزب دموکرات مبارزه می کرد و تا زمان شهادت، بیش از 110 ماه در مناطق جنگی حضور داشت.  شجاعت و ایثار او چنان رعب و وحشت بر دل حزب دموکرات انداخته بود که این مبارز خستگی ناپذیر را چهار سال بعد از پایان جنگ تحمیلی ادامه داد و سر انجام در تاریخ ۲۰شهریور ۱۳۷۱ در منطقه گل تپه مهاباد (آذربایجان غربی) توسط عناصر ضد انقلاب به درجه رفیع شهادت نائل گردید و در روستای دولت آباد به خاک سپرده شد.

آقای کربلائی کریم نصیری ، از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی با ۹۰ ماه سابقه حضور در جبهه ها یکی از صمیمی ترین و نزدیکترین دوستان شهید مرندی می باشند. خاطره ای از این شهید بزرگوار را از زبان ایشان تقدیم شما می کنیم:

من و محمّد، چندین ماه در مناطق مختلف کردستان، شلمچه، پاسگاه زید (نزدیک بصره) و گیلانغرب در کنار هم بودیم. رشادت های زیادی از او مشاهده کرده ام. شجاعت و نترس بودن محمد، زبانزد  تمام بچه هائی بود که با او همرزم بودند. یکی از دهها خاطرات خود در مورد شهید مرندی را برایتان تعریف میکنم:

بنده در محور پسوه سرشاخان مسئول گروهان بودم. روزی یکی از کردها که بعنوان رابط و مخبر فعالیت می کرد خبر داد که حزب دموکرات قصد دارد امروز ساعت ۵ عصر پایگاه ” گینه دار” را مورد حمله قرار دهد. بنده این موضوع را به فرمانده عملیات سپاه اطلاع دادم و آنها نیز به تمام پایگاه های اطراف، آماده باش دادند. کمی بعد شهید مرندی با بیسیم با من تماس گرفت و بعد از سلام و احوالپرسی گفت: همین الان مأمور شدیم که با یک گروهان از گردان نبی اکرم(ص) به طرف پایگاه گینه دار بیاییم. امشب ان شاءالله بعد از شکست حمله و زمینگیر کردن دموکراتها پیش شما می آییم و شب را آنجا خواهیم ماند.

منتظر حمله بودیم رأس ساعت ۵ عصر، حمله شروع شد. از آنجایی که بچه های پایگاه در آماده باش بودند (و در سنگرهایی که از قبل مابین خاکریز و میدان مین پایگاه برای چنین مواقعی آماده کرده بودیم، قرار گرفته بودند) حمله دشمن با موفقیت دفع شد و به کسی از نیروهای ما آسیبی نرسید. در این حمله دشمن، شهید مرندی و نیروهای همراهش چنان ضربتی به دشمن زدند که حدود ساعت ۸ شب دشمن مجبور به فرار شد در حالیکه ۵ کشته و ۳ نفر زخمی به جای گذاشته بودند.

شب که میخواستیم استراحت کنیم از محمد پرسیدم: تا کی میخواهی در کردستان بمانی؟

خندید و گفت: گناهان مرا چیزی جز شهادت پاک نمی کند

 

فرازی از وصیت نامه شهید:

از برادران و خواهرانم تقاضا دارم در هنگام خواندن نماز، دعا کنند و از خدا بخواهند که شهادت را نصیب من بفرماید. بارالها من شهادت خود را مبنی برتوحید و نبوت و معاد وعدل و امامت اعلام داشته و پیروان آنها را شهداء و صدیقین می دانم و و منکران آنها را مورد قهر و عذاب خدا در هر دو گیتی می دانم…”

فرازی از وصیتنامه این شهید بزرگوار در عملیات بدر جنوب (2 فروردین/1364)

اهمیت زیاد به نماز و دعاها و و مجالس،یاد ابا عبدالله و شهدا بدهید که راه سعادت و توشه آخرت است همواره تربیت حسینی و زینبی بیابید و رسالت خود بدانید و فرزندان خود را نیز همانگونه تربیت دهید که سربازان با ایمان و عاشق شهادت و علمدارانی صالح وارث حضرت ابوالفضل (ع) برای اسلام ببار آیند. از همه کسانی­که از من رنجیده ­اند و حقی برگردنم دارند طلب بخشش دارم و امیدوارم خداوند مرا با گناهان بسیار آمرزد. خدایا مرا پاکیزه بپذیر. درخشش قطره قطره خون هر شهیدی آفتاب را شرمسار می­کند. 
 

جهت شادی ارواح طیبه تمام شهدای اسلام و انقلاب اسلامی، خصوصاً شهید بزرگوار محمد مرندی صلوات

 

نویسنده: زهرا مرندی دولت آباد؛ برادرزاده شهید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی